در حال بارگذاری ...
نوشته شده در 22 خرداد 1401، ساعت 08:19

چگونه مدرسه شادی داشته باشیم؟

خلاصه مطلب

 

 

دانش‌آموزان مدارس ما به جای لذت دوران کودکی و فراگیری مهارت‌های زندگی مجبورند برای گذراندن دوران تحصیلات عمومی و گرفتن مدرک، مسیری طاقت‌فرسا را آن هم غالبا با بی‌رغبتی طی کنند. این در حالی است که در کشورهای توسعه‌یافته، فرد شادترین لحظات زندگی خود را در مدرسه می‌گذراند و نه تنها با مدرسه احساس بیگانگی نمی‌کند بلکه بخش عمده‌ای از زندگی اجتماعی خود را در آنجا تجربه می‌کند. اما اشکال در چیست و چه عیبی در نظام آموزشی ما وجود دارد که مدارس را برای بچه‌ها خسته‌کننده کرده تا از هر فرصتی برای تعطیل‌کردن و به عبارتی گریزان‌بودن از درس و مدرسه استقبال کنند. سال‌هاست که بحث بازنگری در شیوه و نظام آموزش‌و‌پرورش، چه از نظر محتوای کتب درسی و چه از نظر ساختار و برنامه‌های آموزشی و اداری مطرح است، اما این تغییرات گوناگون نتوانسته مدرسه را برای دانش‌آموزان به محیطی جذاب و مفید و شاد تبدیل کند. از نظر نگارنده، عواملی وجود دارد که بدون شک مانع ایجاد و نهادینه‌شدن نشاط و سرخوشی در دانش‌آموزان می‌شوند

چگونه مدرسه شادی داشته باشیم؟

 

دانش‌آموزان مدارس ما به جای لذت دوران کودکی و فراگیری مهارت‌های زندگی مجبورند برای گذراندن دوران تحصیلات عمومی و گرفتن مدرک، مسیری طاقت‌فرسا را آن هم غالبا با بی‌رغبتی طی کنند. این در حالی است که در کشورهای توسعه‌یافته، فرد شادترین لحظات زندگی خود را در مدرسه می‌گذراند و نه تنها با مدرسه احساس بیگانگی نمی‌کند بلکه بخش عمده‌ای از زندگی اجتماعی خود را در آنجا تجربه می‌کند. اما اشکال در چیست و چه عیبی در نظام آموزشی ما وجود دارد که مدارس را برای بچه‌ها خسته‌کننده کرده تا از هر فرصتی برای تعطیل‌کردن و به عبارتی گریزان‌بودن از درس و مدرسه استقبال کنند. سال‌هاست که بحث بازنگری در شیوه و نظام آموزش‌و‌پرورش، چه از نظر محتوای کتب درسی و چه از نظر ساختار و برنامه‌های آموزشی و اداری مطرح است، اما این تغییرات گوناگون نتوانسته مدرسه را برای دانش‌آموزان به محیطی جذاب و مفید و شاد تبدیل کند. از نظر نگارنده، عواملی وجود دارد که بدون شک مانع ایجاد و نهادینه‌شدن نشاط و سرخوشی در دانش‌آموزان می‌شوند

چه کنیم تا مدرسه شادی داشته باشیم:

  • تأسیس بانک جایزه و تشویق دانش آموزان با ارائه کارت امتیاز
    ۲- برپایی جشن های شادی و مسابقات مختلف
    ۳- تقویت و توسعه بازدیدهای علمی و تفریحی
    ۴- تشکیل نمایشگاه های متعدد با مشارکت دانش آموزان از دست سازهای کارهای تحقیقی امور آموزشی و پرورشی
    ۵- ورزش صبحگاهی به صورت دسته جمعی قبل از شروع کلاس
    ۶- دعوت از دانش آموزان موفق مدرسه جهت صحبت سرصف
    ۷- تشویق و تقدیر از فعالیتهای کوچک و کم ارزش از نظر دیگران
    ۸- زیبا و جذاب کردن محیط مدرسه و استفاده از رنگ های شادی آور در کلاس ها- سالن ها- دیوارهای حیاط
    ۹- توجه به رعایت بهداشت فردی دانش آموزان
    ۱۰- مشارکت مؤثر اولیای دانش آموزان در انجام امور مدرسه
    ۱۱- پرهیز از ایجاد تنش در مدرسه
    ۱۲- پرهیز از تنبیه- توهین، سرزنش، تحقیر در مدرسه
    ۱۳- اجرای روش های تدریس فعال با محوریت کلاسی بانشاط
    ۱۴- نصب عکس دانش آموزان ممتاز در تابلوی اعلانات
    ۱۵- توجه خاص به زنگ تفریح
    ۱۶- نمایش فیلم و اسلاید در مدرسه
    ۱۷- تقویت فعالیت های هنری در مدرسه: گروه تئاتر- گروه سرود
    حضور فعال آموزگاران با نشاط همراه با ظاهری مناسب و آراسته
    ۱۹- پرهیز از بی انضباطی و بی عدالتی در مدرسه
    ۲۰- تقویت امید به آینده در دانش آموزان
    ۲۱- بررسی عوامل مؤثر در افت تحصیلی و ترک تحصیل دانش آموزان
    ۲۲- تقویت احترام متقابل بین دانش آموزان و دیگر کارکنان مدرسه
    ۲۳- تهیه کارت تبریک به مناسبت تولد هر یک از دانش آموزان و حتی آموزگاران
    ۲۴- توزیع شیرینی به مناسبت های مختلف از جمله جشن ها

راهکارهای مناسب جهت شاداب سازی در مدارس:

 – تبادل تجربیات موفق مدیران در رابطه با شادسازی مدارس

تغییر در وضعیت فیزیکی مدارس و توجه به نیازهای دانش آموزان و تنوع برنامه ها

توجه جدی به امور معیشتی و رفاهی معلمان به منظور حضور شاداب تر آن ها در مدارس

بها دادن به دانش آموزان شاداب و پر تحرک و کنجکاو و پرسشگر

ایجاد فضای سبز و استفاده از رنگ های شاد و جذاب در محیط مدرسه

شناسایی افراد خلاق و تشویق آنان در زمینه تغییر و اصلاح مدارس

ایجاد انگیزه و ترغیب مدیران جهت مطالعه در رابطه با شادی و جایگاه آن در تعلیم و تربیت

  توجه به زیبا سازی مدارس

توجه به وضعیت بهداشت محیط مدرسه

  ایجاد فضای مناسب برای تفریحات سالم دانش آموزان

توجه به نیازهای عاطفی – روحی – روانی دانش آموزان

  مشارکت دانش آموزان در اداره مدرسه

استفاده از تابلو ها و پیام های بهداشتی شاد و شعر های شادی آفرین

  تهیه امکانات و مکان هایی ورزشی در داخل مدرسه و خارج از مدرسه

  برگزاری جشن ها به مناسبت های مذهبی و اعیاد ملی با کمک دانش آموزان

  برگزاری مسابقات ورزشی – تفریحی – علمی در بین مدارس و بین دانش آموزان

–  برگزاری نمایشگاه دست سازه ها – آثار – نقاشی – شعر – خط – مسابقه قرآن بصورت گروهی

–  دعوت از افراد محبوب و موفق دانش آموزان برجسته مثل هنرمندان – اساتید – ورزشکاران

  اجرای برنامه های صبحگاهی با نشاط و پر بار – همراه با سرود دسته جمعی – تئاتر و نمایشنامه

  استفاده از مشاوران مجرب و دلسوز برای حل مشکلات تحصیلی و تربیتی دانش آموزان و برقراری ارتباط

  نمایش فیلم و تئاتر نمایش های عروسکی – موسیقی زنده مورد علاقه دانش آموزان

  بردن دانش آموزان به موزه – تئاتر – سینما – پارک – اردوگاه – با کمک اولیا مدرسه و خانه

  تشکیل نمایشگاه کتاب

  افزایش زنگ های تفریح ( برقراری مقررات انعطاف پذیر با ویژگی های سنی دانش آموزان)

  برگزاری مسافرت ها و اردو های تفریحی – سیاحتی با همکاری و نظارت اولیا

  تشکیل گروه های درسی با حضور فعال دانش آموزان

کنترل عوامل بازدارنده نشاط و تقویت عوامل تسهیل دهنده

  جلوگیری از هر نوع برخورد لفظی و بی احترامی به دانش آموزان

  ممنوعیت جدی هر گونه تنبیه بدنی

  پر بار شدن ساعات ورزش

 – پذیرایی در اعیاد و مناسبت های مذهبی و غیر مذهبی

استفاده از کتابخانه مناسب – نمازخانه تمیز و جذاب – و تلاوت قرآن برای آرامش دانش آموزان

– توجه به وسایل صوتی و تصویری در مدارس مخصوصا کامپیوتر

 

نتیجه‌گیری

شاید در اولین نگاه احساس کنیم که انجام همه امور فوق در مدارس مستلزم پرداخت هزینه های سنگین باشد و مسلما در مدارس دولتی چنین امکانی وجود ندارد لیکن با کمی تامل به این نتیجه می رسیم که انجام بسیاری از این پیشنهادات فوق می تواند با درایت و مدیریت صحیح با حداقل بودجه و امکانات انجام شدنی باشد و به اشکال مختلف می توان شادابی و طراوت را به کودکان و نوجوانان این مرز و بوم هدیه دهیم و در نهایت جامعه شاد داشته باشیم که این خود باعث بروز و رشد استعدادها و خلا قیت ها در جوانان ما خواهد شد.

شاداب‌سازی و ایجاد روحیه شاد در دانش‌آموزان و جلوگیری از افسردگی آنها باعث می‌شود افرادی هدفمند و کار آمد در جامعه داشته باشیم در این میان عوامل متعددی دست به‌دست هم داده تا بتواند این هدف محقق شود.

                                                                     

چگونه مدرسه شادی داشته باشیم؟

ویراستار مدرسه
عمومی
22 خرداد 1401۲۰ دقیقه مطالعه
خلاصه مطلب

 

 

دانش‌آموزان مدارس ما به جای لذت دوران کودکی و فراگیری مهارت‌های زندگی مجبورند برای گذراندن دوران تحصیلات عمومی و گرفتن مدرک، مسیری طاقت‌فرسا را آن هم غالبا با بی‌رغبتی طی کنند. این در حالی است که در کشورهای توسعه‌یافته، فرد شادترین لحظات زندگی خود را در مدرسه می‌گذراند و نه تنها با مدرسه احساس بیگانگی نمی‌کند بلکه بخش عمده‌ای از زندگی اجتماعی خود را در آنجا تجربه می‌کند. اما اشکال در چیست و چه عیبی در نظام آموزشی ما وجود دارد که مدارس را برای بچه‌ها خسته‌کننده کرده تا از هر فرصتی برای تعطیل‌کردن و به عبارتی گریزان‌بودن از درس و مدرسه استقبال کنند. سال‌هاست که بحث بازنگری در شیوه و نظام آموزش‌و‌پرورش، چه از نظر محتوای کتب درسی و چه از نظر ساختار و برنامه‌های آموزشی و اداری مطرح است، اما این تغییرات گوناگون نتوانسته مدرسه را برای دانش‌آموزان به محیطی جذاب و مفید و شاد تبدیل کند. از نظر نگارنده، عواملی وجود دارد که بدون شک مانع ایجاد و نهادینه‌شدن نشاط و سرخوشی در دانش‌آموزان می‌شوند

چگونه مدرسه شادی داشته باشیم؟

 

دانش‌آموزان مدارس ما به جای لذت دوران کودکی و فراگیری مهارت‌های زندگی مجبورند برای گذراندن دوران تحصیلات عمومی و گرفتن مدرک، مسیری طاقت‌فرسا را آن هم غالبا با بی‌رغبتی طی کنند. این در حالی است که در کشورهای توسعه‌یافته، فرد شادترین لحظات زندگی خود را در مدرسه می‌گذراند و نه تنها با مدرسه احساس بیگانگی نمی‌کند بلکه بخش عمده‌ای از زندگی اجتماعی خود را در آنجا تجربه می‌کند. اما اشکال در چیست و چه عیبی در نظام آموزشی ما وجود دارد که مدارس را برای بچه‌ها خسته‌کننده کرده تا از هر فرصتی برای تعطیل‌کردن و به عبارتی گریزان‌بودن از درس و مدرسه استقبال کنند. سال‌هاست که بحث بازنگری در شیوه و نظام آموزش‌و‌پرورش، چه از نظر محتوای کتب درسی و چه از نظر ساختار و برنامه‌های آموزشی و اداری مطرح است، اما این تغییرات گوناگون نتوانسته مدرسه را برای دانش‌آموزان به محیطی جذاب و مفید و شاد تبدیل کند. از نظر نگارنده، عواملی وجود دارد که بدون شک مانع ایجاد و نهادینه‌شدن نشاط و سرخوشی در دانش‌آموزان می‌شوند

چه کنیم تا مدرسه شادی داشته باشیم:

  • تأسیس بانک جایزه و تشویق دانش آموزان با ارائه کارت امتیاز
    ۲- برپایی جشن های شادی و مسابقات مختلف
    ۳- تقویت و توسعه بازدیدهای علمی و تفریحی
    ۴- تشکیل نمایشگاه های متعدد با مشارکت دانش آموزان از دست سازهای کارهای تحقیقی امور آموزشی و پرورشی
    ۵- ورزش صبحگاهی به صورت دسته جمعی قبل از شروع کلاس
    ۶- دعوت از دانش آموزان موفق مدرسه جهت صحبت سرصف
    ۷- تشویق و تقدیر از فعالیتهای کوچک و کم ارزش از نظر دیگران
    ۸- زیبا و جذاب کردن محیط مدرسه و استفاده از رنگ های شادی آور در کلاس ها- سالن ها- دیوارهای حیاط
    ۹- توجه به رعایت بهداشت فردی دانش آموزان
    ۱۰- مشارکت مؤثر اولیای دانش آموزان در انجام امور مدرسه
    ۱۱- پرهیز از ایجاد تنش در مدرسه
    ۱۲- پرهیز از تنبیه- توهین، سرزنش، تحقیر در مدرسه
    ۱۳- اجرای روش های تدریس فعال با محوریت کلاسی بانشاط
    ۱۴- نصب عکس دانش آموزان ممتاز در تابلوی اعلانات
    ۱۵- توجه خاص به زنگ تفریح
    ۱۶- نمایش فیلم و اسلاید در مدرسه
    ۱۷- تقویت فعالیت های هنری در مدرسه: گروه تئاتر- گروه سرود
    حضور فعال آموزگاران با نشاط همراه با ظاهری مناسب و آراسته
    ۱۹- پرهیز از بی انضباطی و بی عدالتی در مدرسه
    ۲۰- تقویت امید به آینده در دانش آموزان
    ۲۱- بررسی عوامل مؤثر در افت تحصیلی و ترک تحصیل دانش آموزان
    ۲۲- تقویت احترام متقابل بین دانش آموزان و دیگر کارکنان مدرسه
    ۲۳- تهیه کارت تبریک به مناسبت تولد هر یک از دانش آموزان و حتی آموزگاران
    ۲۴- توزیع شیرینی به مناسبت های مختلف از جمله جشن ها

راهکارهای مناسب جهت شاداب سازی در مدارس:

 – تبادل تجربیات موفق مدیران در رابطه با شادسازی مدارس

تغییر در وضعیت فیزیکی مدارس و توجه به نیازهای دانش آموزان و تنوع برنامه ها

توجه جدی به امور معیشتی و رفاهی معلمان به منظور حضور شاداب تر آن ها در مدارس

بها دادن به دانش آموزان شاداب و پر تحرک و کنجکاو و پرسشگر

ایجاد فضای سبز و استفاده از رنگ های شاد و جذاب در محیط مدرسه

شناسایی افراد خلاق و تشویق آنان در زمینه تغییر و اصلاح مدارس

ایجاد انگیزه و ترغیب مدیران جهت مطالعه در رابطه با شادی و جایگاه آن در تعلیم و تربیت

  توجه به زیبا سازی مدارس

توجه به وضعیت بهداشت محیط مدرسه

  ایجاد فضای مناسب برای تفریحات سالم دانش آموزان

توجه به نیازهای عاطفی – روحی – روانی دانش آموزان

  مشارکت دانش آموزان در اداره مدرسه

استفاده از تابلو ها و پیام های بهداشتی شاد و شعر های شادی آفرین

  تهیه امکانات و مکان هایی ورزشی در داخل مدرسه و خارج از مدرسه

  برگزاری جشن ها به مناسبت های مذهبی و اعیاد ملی با کمک دانش آموزان

  برگزاری مسابقات ورزشی – تفریحی – علمی در بین مدارس و بین دانش آموزان

–  برگزاری نمایشگاه دست سازه ها – آثار – نقاشی – شعر – خط – مسابقه قرآن بصورت گروهی

–  دعوت از افراد محبوب و موفق دانش آموزان برجسته مثل هنرمندان – اساتید – ورزشکاران

  اجرای برنامه های صبحگاهی با نشاط و پر بار – همراه با سرود دسته جمعی – تئاتر و نمایشنامه

  استفاده از مشاوران مجرب و دلسوز برای حل مشکلات تحصیلی و تربیتی دانش آموزان و برقراری ارتباط

  نمایش فیلم و تئاتر نمایش های عروسکی – موسیقی زنده مورد علاقه دانش آموزان

  بردن دانش آموزان به موزه – تئاتر – سینما – پارک – اردوگاه – با کمک اولیا مدرسه و خانه

  تشکیل نمایشگاه کتاب

  افزایش زنگ های تفریح ( برقراری مقررات انعطاف پذیر با ویژگی های سنی دانش آموزان)

  برگزاری مسافرت ها و اردو های تفریحی – سیاحتی با همکاری و نظارت اولیا

  تشکیل گروه های درسی با حضور فعال دانش آموزان

کنترل عوامل بازدارنده نشاط و تقویت عوامل تسهیل دهنده

  جلوگیری از هر نوع برخورد لفظی و بی احترامی به دانش آموزان

  ممنوعیت جدی هر گونه تنبیه بدنی

  پر بار شدن ساعات ورزش

 – پذیرایی در اعیاد و مناسبت های مذهبی و غیر مذهبی

استفاده از کتابخانه مناسب – نمازخانه تمیز و جذاب – و تلاوت قرآن برای آرامش دانش آموزان

– توجه به وسایل صوتی و تصویری در مدارس مخصوصا کامپیوتر

 

نتیجه‌گیری

شاید در اولین نگاه احساس کنیم که انجام همه امور فوق در مدارس مستلزم پرداخت هزینه های سنگین باشد و مسلما در مدارس دولتی چنین امکانی وجود ندارد لیکن با کمی تامل به این نتیجه می رسیم که انجام بسیاری از این پیشنهادات فوق می تواند با درایت و مدیریت صحیح با حداقل بودجه و امکانات انجام شدنی باشد و به اشکال مختلف می توان شادابی و طراوت را به کودکان و نوجوانان این مرز و بوم هدیه دهیم و در نهایت جامعه شاد داشته باشیم که این خود باعث بروز و رشد استعدادها و خلا قیت ها در جوانان ما خواهد شد.

شاداب‌سازی و ایجاد روحیه شاد در دانش‌آموزان و جلوگیری از افسردگی آنها باعث می‌شود افرادی هدفمند و کار آمد در جامعه داشته باشیم در این میان عوامل متعددی دست به‌دست هم داده تا بتواند این هدف محقق شود.